SEJARAH PKG
Dari segi sejarah, penubuhan PKG bermula dengan tertubuhnya
Pusat Sumber Tempatan(PST) di 302 buah sekolah pada tahun 1978. Pada tahun
1981, PST diubah nama kepada Pusat Media Daerah(PMD), iaitu selaras dengan
konsep dan rasional pembukaan empat buah Pusat Sumber Pendidikan di Kedah,
Kelantan, Terengganu dan Pahang.
Pada tahun 1986 nama PMD telah diubah kepada Pusat Sumber
Pendidikan Daerah(PSPD). Setiap PSPD memberi khidmat kepada 15 hingga 20 buah
sekolah. Fungsi utama PSPD ialah mengatasi dan memperbaiki jurang perbezaan
pencapaian pendidikan luar dan dalam bandar dengan menyediakan perkhidmatan
pinjaman alatan dan membina bahan pengajaran kos rendah. Kementerian Pendidikan
berhasrat menjadikan PSPD sebagai agen untuk membiasakan guru-guru khasnya di
luar bandar dengan asas teknologi pendidikan (teknopen).
Seterusnya pada tahun 1990, nama PSPD ditukar kepada Pusat
Kegiatan Guru(PKG). Dengan menggunakan peruntukan Bank Dunia, sebanyak 200 buah
bangunan PKG telah dibina dan 150 buah lagi telah ditempatkan di bangunan
sekolah. Nama PKG dianggap sesuai untuk menggantikan nama Pusat Sumber
Pendidikan Daerah bagi mengelak kekeliruan pada istilah 'Daerah', memberi
gambaran sebenar tentang aktiviti yang dijalankan di pusat tersebut. Pada tahun
1995 PKG telah menerima Anugerah Inovasi Perkhidmatan Awam sebagai
pengiktirafan di atas kejayaan yang telah dicapai.
Berasaskan pekeliling KP (PP) 0050/126/1 Jld.7 (23)
bertarikh 30/10/1995, mulai 1/1/1996, PKG diletakkan sepenuhnya di bawah
pengurusan PSPN, sementara PSPN pula diletakkan di bawah Bahagian Teknologi
Pendidikan(BTP), Kementerian Pendidikan Malaysia.
Objektif diwujudkan PKG adalah :
Meningkatkan
pengetahuan dan kemahiran guru dalam teknopen.
Mengumpul dan
menyebarkan maklumat profesional pendidikan, khususnya dalam teknopen ke
sekolah-sekolah
Meningkatkan
keberkesanan pengurusan dan penggunaan Pusat Sumber Sekolah (PSS).
Membantu dalam
penghasilan bahan sumber pengajaran dan pembelajaran untuk sekolah-sekolah.
Meningkatkan
pengetahuan dan kemahiran guru-guru dalam teknologi maklumat
Menyediakan
kemudahan-kemudahan bagi aktiviti profesional pendidikan untuk guru-guru dan
masyarakat setempat
Fungsi PKG adalah untuk:
Mengumpul data
asas teknologi pendidikan bagi tujuan penilaian dan pelaksanaan dasar teknologi
pendidikan
Menyediakan bahan
sumber pendidikan dalam pelbagai media.
Menyebar,
mempromosi dan menggalakkan penggunaan teknologi pendidikan di sekolah.
Memantau,
menyelaras, menilai dan memberi khidmat bantu PSS di sekolah
Memantau,
menyelaras, menilai dan memberi khidmat bantu pelaksanaan program gerakan membaca
di sekolah.
Memantau,
menyelaras, menilai dan memberi khidmat bantu pelaksanaan program ICT di
sekolah
Memberi
perkhidmatan Meja Bantuan Aras 1 kepada sekolah.